slienturen

Niels kørte med sin nyerhvervede Peugeot. Undertegnede blev afhentet torsdag d. 10/6 kl.10.20, og præcis 10.30  var Jakob installeret på forsædet, medbringende sin GPS-navigator. Vi havde aftalt at mødes med Poul, Allan og Mogens til frokost ved Knudshoved. Det regnede, som vi huskede det fra forrige år, - samme sted.

Mogens var ny deltager på gammelmandsholdet. Som den eneste umiddelbare kandidat, var han, ved simpelt stemmeflertal blandt de øvrige 5 deltagere, omhyggeligt udvalgt.

Inden vi, som Jakob havde aftalt, skulle mødes med Birger i Slesvig Roklub, gjorde vi holdt ved en grænsebutik for indkøb af et par rammer øl. Birger er tilsyneladende enerådende for klubben. Han er en meget venlig mand, pertentlig, særdeles snakkesalig, -  og så dansksindet, at han næsten ligner Dannebrog. Det virkede påfaldende, at plankeværket, som adskilte grunden ind mod den tyske roklub, var broderet med pigtråd foroven! Vi fik anvist, og klargjort bådene, mens Niels og Poul sørgede for transport af bagage til den anviste overnatningshytte i Brodersby ved Mysunde, hvor også Pouls Honda blev efterladt.

Det var godt at komme i bådene, og vi nød en 12 km aftenrotur til Mysunde i behageligt vejr og skønne omgivelser. Det er en ret bøvlet anløbsbro, som hører til huset, men det er sikkert med fuld overlæg, - så ingen uvedkommende skal føle sig fristet til at lægge til. Huset ligger på en dejlig stor naturgrund, - men igen, typisk, - omhyggeligt omkranset af et kraftigt galvaniseret jernhegn, med spidse pigge foroven.  Selve hytten er velindrettet, med god plads, og pefekte faciliteter. Køkkenet er dog lidt for trangt og upraktisk, så vi kom aldrig til at nyde godt af Poul og Jakoba ellers sædvanlige kokkereringskunster.

Fredag morgen oprandt med tillokkende perfekt rovejr, lunt og let skyet, næsten ingen vind. Turen gik ud gennem den snoede fjord, gennen Kleine- & Groze Breitung, og med hyggelige kaffe/øl pauser undervejs. Vi blev måske lidt overmodige, og fortsatte til Alniss, hvor frokosten blev indtaget ved et båd-reparations-væft. Her fik vi endda allernådigst lov til at låne værftets toilet, - for i Tyskland kan man vistnok blive arresteret, ifald man tisser i fri luft, - og det bliver opdaget! Et forslag om at fortsætte til Kappeln blev hurtigt opgivet, da vejret begyndte at ændre sig. Mens vi slappede af ved frokosten, blæste det op fra vest. Vi begyndte fortrøstningsfulde hjemturen, og holdt kaffe- og ølpause i læ på en indbydende sandbanke, hvor en underdanig dame bad os om tilladelse til at lufte sin hund. Poul gav hende beredvilligt lov. Han havde iøvrigt forregnet sig, - vi havde kun en øl tilbage, så nu skulle vi altså hjemad, - ca. 24 hårde km til Mysunde.

Den stride blæst, tilsammen med regn og skumtoppede bølger, pressede os til tider betænkeligt tæt mod skrænterne på sydsiden af fjorden, og modstrømmen gjorde, at vi ind imellem gik helt i stå, så det var vanskeligt at styre bådene. Endelig lykkedes det, efter ca. 5 kvarters roning uden skift, at komme i læ ved en lille ø, - troede vi, iflg. kortet. Det viste sig at være et næs, - øen, som sikkert var en ubevokset grund, havde vi for længst passeret. Det højnede moralen en hel del, at vi nu var nået næsten halvvejs. Resten af tilbageturen blev knapt så strabadserende. Den ene båd måtte undervejs søge nødlanding ved en lille ubevogtet træbro (uden pigtråd), hvor en af roerne forrettede sin nødtørft på en græsmark, blot med en flok måbende malkekøer som tavse vidner.

Det kære hus i Mysunde tog vel imod os, med varme på radiatorerne, så tøjet kunne tørre. Det varme vand i bruserne lindrede vore smertende kroppe, inden vi hastede over til den nærliggende kro, hvor vi fik et stort glas øl tilsammen med en velstegt schnitzel.

slien 008 slien 012 slien 017 slien 023 slien 024 slien 025 slien 029 slien 035 slien 037 slien 038 slien 044 slien 054

Lørdagen med stærk blæst og regnbyger blev kulturens dag. Et imponerende museum ved Hedeby erindrede os om vores stolte nordiske old- og vikingetid, men tyskerne har med stor grundighed formået at dølge, at det var danskere, som prægede hele egnen indtil 1864. Vi nåede ikke Gotthorp slot, men fik kigget ind i den imponerende domkirke i Slesvig, hvor vi også gik en runde i den gamle bydel. Mogens’ plastikkort blev ikke godtaget som betalingsmiddel oven på fladfiskfrokosten i et gammelt bryghus, så Niels måtte ofre alle sine euro-er.

Lørdag aften manglede vi spillekort, og måtte nøjes med  blot at diskutere reglerne for hjerterfri, mens vi stille håbede, at blæsten ville løje af inden søndag morgen. Det gjorde den da delvis, - heldigvis, for ellers havde vi ikke kunnet forcere de sidste 12 km til Slesvig, og aflevere bådene, renvaskede og i god stand, til Birger ved frokosttide. Da Allan spulede roret til en af bådene, løsnedes den ene knude til styrelinen, som simpelthen faldt af. Vi kiggede på hinanden, - ord var overflødige.

De vistnok største uheld under hele turen gik ud over kaffekanderne. Pouls termokande faldt nedenud af en revnet bærepose, mens Mogens’ svigermors stålkande røg på gulvet, og fik en bule. En omgående og enstemmig dommerkendelse pålagde Niels ansvaret. Han påtog sig uden diskussion hele skylden, og erklærede sig, på opfordring, endog helt tilfreds med afgørelsen, - selv om en behørig vidneafhøring ville have været på sin plads, og nok kunne have skabt begrundet tvivl om skyldspørgsmålet.

Under hjemfærden blev der storindkøbt øl og vin, - fortrinsvis, forlød det, til en børnefødselsdag. Udover private indkøb, kostede turen hver deltager 1323,- kr.

Alt i alt en ganske hyggelig tur, som nok kan anbefales, og det gav da 70 km i regnskabet, - men måske kunne man ønske sig vejret en anelse bedre.

/JøM.

Rokalender

September 2018
M T O T F L S
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Login for medlemmer